online marketing

Startersgids: Wat is online marketing

Duik met ons de wereld van online marketing in! Denk aan de e-mails met onderwerpen die je gewoonweg niet kunt negeren, de social media posts die je doen stoppen met scrollen, of die Google resultaten die precies je vraag beantwoorden. Dat is online marketing in actie! Het gaat niet alleen om zomaar een bericht de wereld in sturen, maar om jouw unieke verhaal te delen op een manier die echt resoneert én meetbaar resultaat oplevert. Maar er zit meer achter de schermen! Andere catchy namen zoals digitale marketing, web marketing, e-marketing, en growth hacking, staan ook onder deze paraplu. Hierbij vergeten we de ‘old-school’ marketing niet, nu vaak aangeduid als offline marketing of traditionele marketing. Dat zijn al de advertenties in je favoriete tijdschriften, de TV- en radiospotjes die in je hoofd blijven hangen, en de billboards die je aanstaren tijdens je rit naar huis. Beide werelden hebben hun charme, maar vandaag schijnen de spotlights op het digitale. Met deze uitgebreide introductie tot de meest gebruikte termen en de structuur van online marketing heb je een solide basis om online marketing te begrijpen. Voorbeelden van online marketing Wat is digitale marketing? Wat is internet marketing? Wat is het verschil tussen online marketing en traditionele marketing? Waarom online marketing Doelstellingen van online marketing Vormen van online marketing Voordelen van online marketing Wat kost online marketing? Waarom een professioneel marketingbureau of agency inschakelen? 1. Voorbeelden van online marketing Om even te kaderen, een aantal voorbeelden: Je scrolt door Facebook en daar zie je ze in een advertentie: de nieuwe loopschoenen die je net nodig hebt. Of je bent op zoek naar iets speciaals en de uitgebreide producttekst in een webwinkel overtuigt je dat dit product exact hetgeen is wat je nodig hebt. Je zit op je favoriete nieuwssite en daar staat opzij in de advertentiebalk die fles Italiaanse wijn van die ene webshop waar je toch net niet besteld hebt. En die stijlvolle trui die je favoriete Instagram-ster draagt? De kortingscode in de beschrijving maakt het nog verleidelijker om die aan je collectie toe te voegen. Dat is de magie van online marketing in actie! 2. Wat is digitale marketing? Is digitale marketing niet hetzelfde als online marketing? Nee, Online marketing is een deel van digitale marketing, beperkt tot het wereldwijde web. Dus, terwijl online marketing zich grotendeels in je browser afspeelt, gaat digital marketing nog een stapje verder en omarmt elke digitale hoek en kant. Televisiespots en sms’jes zijn enkele voorbeelden van digitale marketing. Digital Out of Home is een ander voorbeeld, waarbij digitale reclameborden in winkelstraten of langs drukke wegen je aandacht proberen trekken. Radiospots zijn ook nog steeds populair en veel bekende jingles zullen ons waarschijnlijk nog heel ons leven bekend in de oren klinken. De minst favoriete vorm van digitale marketing bij de consument en onderneming: telemarketing mogen we ook niet vergeten. Ook deze strategie wordt nog naarstig gebruikt. 3. Wat is internet marketing? Kort gezegd, internet marketing is een synoniem voor online marketing. Deze termen worden door elkaar gebruikt, al is online marketing een meer courante term vandaag. 4. Wat is het verschil tussen online marketing en traditionele marketing? Terwijl online marketing bruist van de digitale energie en zich op het web concentreert, houdt traditionele marketing of offline marketing nog steeds voet aan de grond met zijn tijdloze methoden zoals krantenadvertenties en leuke of minder leuke tv-commercials. Wat maakt online marketing nu zo speciaal? Wel, het verschil zit in de data. Elke klik, elke view, elke interactie vertelt een verhaal, waardoor beslissingen niet op onderbuikgevoel maar op keiharde feiten gebaseerd worden. Het is een dynamische wereld waar aanpassingen in real-time plaatsvinden, allemaal met één doel: het beste resultaat behalen. De offline marketing moet het met veel minder gegevens doen. Maar traditionele marketing zit daarom niet stil. Met slimme snufjes, zoals bijvoorbeeld intelligente camera’s op billboards die analyseren wie, wanneer en hoe lang naar een advertentie kijkt, proberen ze het spel een stapje voor te blijven. En heb je ooit geteld hoe vaak dat sponsorlogo’s op een voetbalshirt te zien zijn tijdens een match? Ook daar zijn ze bezig om elke seconde te meten en te waarderen. Het is een constante evolutie, dus ‘traditioneel’ hoeft niet altijd oubollig te betekenen. Beide soorten marketing hebben hun plaats en nut. Wel kunnen we stellen dat online marketing vaak laagdrempeliger is om mee te starten dan offline marketing. 5. Waarom online marketing? Voor bijna elke vooruitstrevende organisatie is online marketing tegenwoordig onmisbaar. Er is zo goed als geen sector, bedrijf of product dat geen baat heeft bij online marketing. Het draait allemaal om het uitstippelen van de perfecte strategie om resultaten te boeken. Denk aan doelgerichte campagnes, een massaal publiek, heldere meetbaarheid en de mogelijkheid om in een handomdraai aanpassingen te doen. Maar voor je aan deze uitdaging begint, zorg ervoor dat je jouw doelen en KPI’s kristalhelder hebt. Het succes van online marketing begint bij het bepalen van de gewenste resultaten. 6. Doelstellingen van online marketing De doelstellingen van campagnes, of het nu advertenties, mailing of het optimaliseren van een pagina zijn, kunnen we onderverdelen in vier verschillende categorieën. Het bepalen van doelstellingen vooraf bepaalt of een campagne al dan niet succesvol wordt. Maar al te vaak zien we ondernemers die snel een Facebook-campagne opstarten zonder te weten wat hun doel nu eigenlijk is. Dit is geld over de balk smijten… ???? Lead Generation Wanneer je diensten aanbiedt of producten niet direct verkocht kunnen worden via je site, is de eerste stap vaak connectie maken met potentiële klanten of leads.. Misschien via een offerteaanvraag, een simpel contactformulier, een persoonlijke e-mail of een goed ouderwets telefoontje. Lead Generation heeft als voordeel dat het direct resultaat geeft en natuurlijk heel meetbaar is. Het succes van de campagne vertaalt zich direct in meer verkoop. Televisiespots en sms’jes zijn enkele voorbeelden van digitale marketing. Digital Out of Home is een ander voorbeeld, waarbij digitale reclameborden in winkelstraten of langs drukke wegen je aandacht proberen trekken. Radiospots zijn ook nog steeds populair en veel

Startersgids: Wat is online marketing Meer lezen »