black android smartphone on top of white book

Wat is een correcte Cookiebanner en GDPR?

We kennen ze ondertussen allemaal: de cookiebanners en cookie popups op vele website. Hiermee geven we aan of we het goed vinden dat ons surfgedrag gevolgd wordt of toch liever niet. Weinig mensen liggen er wakker van en toestemming wordt meestal gegeven, om er snel vanaf te zijn. Toch zijn ze vandaag een noodzakelijk kwaad.  In het digitale tijdperk zijn gegevensbescherming en privacy belangrijker dan ooit. Belgische bedrijven moeten zich bewust zijn van de noodzaak om te voldoen aan de GDPR (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en een correct privacybeleid en cookiebeleid te implementeren. Helaas komen we dagelijks websites tegen, die niet voldoen aan de regels. Het ontbreken van een cookie-banner, of een cookie-banner die gewoonweg niet werkt en cookies blokkeert bij weigering, zijn helaas schering en inslag. In dit artikel bespreken we het belang van GDPR, privacy en cookiebeleid en geven we u een overzicht van de veelgemaakte fouten en hoe u deze kunt vermijden. De bedoeling is om Belgische ondernemers te sensibiliseren en hulp aan te bieden bij het naleven van de wetgeving, en zo boetes en reputatieschade te vermijden. GDPR: wat is het en waarom is het belangrijk voor Belgische bedrijven? De GDPR (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is een Europese wet die de bescherming van persoonsgegevens van EU-burgers reguleert. Het is van kracht sinds mei 2018 en legt strikte regels op aan bedrijven en organisaties die gegevens van EU-burgers verwerken. GDPR is van cruciaal belang om de privacy van consumenten te waarborgen en bedrijven verantwoordelijk te houden voor de manier waarop ze persoonsgegevens verwerken. Belgische bedrijven die niet voldoen aan de GDPR-regelgeving kunnen te maken krijgen met hoge GDPR boetes en reputatieschade. De sancties voor bedrijven die al te laks omspringen met uw data, zijn niet min. Het gaat om geldboetes die kunnen oplopen tot twintig miljoen euro of vier procent van de wereldwijde jaarlijkse omzet. Misschien denkt u dat de kans klein is dat uw bedrijf of KMO in het vizier zal komen van de Gegevensbeschermingautoriteit. Op deze website vonden we nochtans veel uitspraken, vooral rond de implementatie van cookies en de bijhorende cookie-banner, waar Belgische bedrijven zich verbrand hebben aan de wetgeving. Hier zijn boetes van € 5000 tot 50000 opgelegd. Privacybeleid: bescherming van persoonlijke gegevens Een privacybeleid is een document waarin bedrijven uitleggen hoe ze persoonsgegevens verzamelen, gebruiken, opslaan en delen. Het is een wettelijke vereiste onder de GDPR en helpt bij het opbouwen van vertrouwen tussen bedrijven en consumenten. Dit beleid publiceer je op je website zodat bezoekers weten hoe jij of jouw bedrijf omgaan met hun privacy en gegevens. De belangrijkste onderdelen van een privacybeleid zijn de identiteit van de verwerkingsverantwoordelijke, de doeleinden van de gegevensverwerking, de rechtsgrondslag, de ontvangers van de gegevens, de bewaartermijn en de consumentenrechten onder de GDPR. Consumentenrechten onder de GDPR De GDPR voorziet een reeks rechten voor consumenten met betrekking tot hun persoonsgegevens: Recht op toegang: Consumenten hebben het recht om te weten welke gegevens een bedrijf over hen heeft. Recht op rectificatie: Consumenten hebben het recht om onjuiste gegevens te laten corrigeren. Recht op vergetelheid: Consumenten hebben het recht om te verzoeken dat hun gegevens worden verwijderd. Recht op beperking van verwerking: Consumenten hebben het recht om de verwerking van hun gegevens te beperken in bepaalde situaties. Recht op dataportabiliteit: Consumenten hebben het recht om hun gegevens te ontvangen in een gestructureerd, gangbaar en machineleesbaar formaat. Recht op bezwaar: Consumenten hebben het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van hun gegevens voor direct marketing of andere doeleinden. Het is belangrijk, en verplicht om bezoekers op uw website informeren over hun rechten. Elk bedrijf verwerkt persoonsgegevens anders. Daarom moet u uw bezoekers informeren over wat u doet met hun data, en hoe u hen beschermt. Deze informatie giet men in een privacybeleid. Het daarna natuurlijk ook de bedoeling dat u doet wat u belooft. Cookies en hun rol op websites Wat zijn cookies? Cookies zijn kleine tekstbestanden die door websites op het apparaat van een bezoeker worden opgeslagen. Ze helpen bij het onthouden van voorkeuren, het bijhouden van gebruikersgedrag en het verbeteren van de algehele gebruikerservaring. Soorten cookies Er zijn verschillende soorten cookies, waaronder: Functionele cookies: Deze cookies zijn essentieel voor de basisfunctionaliteit van een website. Analytische cookies: Deze cookies verzamelen informatie over hoe bezoekers een website gebruiken, zoals bezochte pagina’s en duur van het bezoek. Advertentiecookies: Deze cookies worden gebruikt om advertenties weer te geven die relevant zijn voor de bezoeker. Sociale media cookies: Deze cookies stellen gebruikers in staat om content van de website te delen op sociale media platforms. Doeleinden van cookies Cookies hebben verschillende doeleinden, zoals het verbeteren van de gebruikerservaring, het verzamelen van statistieken over websitegebruik en het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties. Cookiebanners: noodzakelijk en informatief Wat is een cookiebanner? Een cookiebanner is een melding die op een website verschijnt om bezoekers te informeren over het gebruik van cookies en hen de mogelijkheid te bieden om hun cookie toestemming te geven. Volgens de GDPR moeten websites bezoekers informeren over het gebruik van cookies en hun toestemming vragen voordat ze niet-essentiële cookies plaatsen. Best practices voor cookiebanners Enkele best practices voor cookiebanners zijn: Wees duidelijk en transparant over het gebruik van cookies. Bied bezoekers de mogelijkheid om hun cookievoorkeuren aan te passen. Zorg ervoor dat de cookiebanner niet opdringerig is en het gebruik van de website niet hindert. Verzamel alleen toestemming voor niet-essentiële cookies. Respecteer de keuzes van bezoekers en bewaar hun voorkeuren voor toekomstige bezoeken. En het allerbelangrijkste: Zorg dat de cookiebanner ook werkt. We zien zeer veel websites waarbij bij weigering van de cookies ze gewoon blijven staan. Ook is het verboden om cookies te plaatsen voordat de gebruiker zijn keuze heeft gemaakt. Veelgemaakte fouten bij het gebruik van een cookiebanner Hier zijn enkele veelgemaakte fouten bij het gebruik van een cookiebanner: Geen cookiebanner hebben, maar er worden wel degelijk (niet-essentiële) cookies gebruikt. Een cookiebanner werkt niet goed of is onduidelijk, waardoor bezoekers niet goed geïnformeerd worden. Het niet aanbieden van een optie om niet-essentiële cookies te weigeren. Automatisch toestemming aannemen zonder expliciete toestemming

Wat is een correcte Cookiebanner en GDPR? Meer lezen »