____Zoekmachine optimalisatie & SEO

Wat is de beste en goedkoopste manier om potentiële klanten naar je website te lokken? Hoe vind jij het merendeel van je websites? Juist! Met Google, of misschien een andere zoekmachine zoals Bing. Dus je kan maar beter zorgen dat je website op de eerste pagina van Google terecht komt.

Herken je het volgende?

rebident mockup

Waarom SEO?

Voor we verder ingaan op wat SEO of zoekmachine optimalisatie is, lijkt het interessant om te weten waarom je moet weten wat het is. Het antwoord is vrij eenvoudig: sinds de grootschalige adoptie van het internet gebruikt iedereen zoekmachines om websites te vinden. Aan de hand van een vraag of enkele zoektermen probeert een zoekmachine zo goed mogelijk antwoord te geven op je vraag. En jij wilt natuurlijk dat het jouw website is die antwoord kan geven op zaken die verband houden met je zaak.

Wat is zoekmachine optimalisatie of seo nu eigenlijk?

Zoekmachineoptimalisatie is geen exacte wetenschap maar eerder een ambacht. Het lijkt misschien straf om een antiek woord als ‘ambacht’ te gebruiken in een website over technologie en websites maar we overdrijven niet. Het is namelijk de kunst om de juiste mix te vinden van de juiste zoekwoorden in de teksten te plaatsen, de titels te optimaliseren, de structuur van de website logisch en overzichtelijk op te bouwen én het bouwen van kwalitatieve links naar jouw website (de zogenaamde backlinks), en dit zonder te overdrijven. Het is eigenlijk zeer eenvoudig om de basisprincipes en handelingen uit de leggen, maar moeilijk om ze in de praktijk te brengen én resultaat te boeken. Je kan het dus in principe zelf doen, maar het is toch aangewezen een expert in te schakelen wanneer je sneller resultaat wil zien.

Enkele pijlers van SEO

Structuur

De juiste structuur, interne links, opbouw van titels dragen bij tot het beter begrijpen van je website door zoekmachines als Google en Bing, wat je score ten goede komt

Inhoud

"Content is King", dit gezegde hoor je vaak in de online marketingwereld. Hoewel het ter discussie staat in hoeverre het bijdraagt aan je positie in Google, is het een belangrijke factor bij succesvolle SEO

Backlinks

Links van domeinen of websites met een hoge autoriteit kunnen je score op Google enorm boosten. Denk bv. aan een artikel op een populaire nieuwssite of een bekende blog.

Soorten zoekmachine optimalisatie

SEO bestaat uit verschillende pijlers. Het is niet altijd evident om door het bos de bomen te zien maar we proberen om hieronder enkele groeperingen te doen.

Technische SEO

Alles staat en valt met de technische SEO. Technische SEO is waarschijnlijk de meeste eenvoudige en best beschreven stap in het optimalisatieproces. Bij Technische SEO zorgen we ervoor dat de site goed functioneert en makkelijk te ‘crawlen’ is voor de zoekmachines.

Pagina laadtijd

Een belangrijke rankingfactor is de paginalaadtijd. Een pagina die traag laadt kost je bezoekers. Onderzoek heeft uitgewezen dat per seconde dat je pagina sneller laadt je conversiegraad met 17% stijgt. Om de laadtijd van je WordPress naar beneden te krijgen, doe je best beroep op een professional of bedrijf dat goed weet hoe WordPress onder motorkap werkt, want het fine-tunen van de prestaties is specialistenwerk. Zonder degelijke kennis werkt je site minder goed, of kan je niet de meest optimale resultaten bereiken.

Rich snippets

Technische SEO gaat natuurlijk verder dan enkel de laadtijd naar beneden halen. Een ander voorbeeld is het voorzien van rich-snippets per pagina. Deze snippets zorgen voor een mooiere plek in de zoekresultaten en een heldere samenvatting, dit vergroot de kans dat iemand op je link zal klikken en niet voor een concurrent kiest. 

Menu's en kruimelpad

Door een duidelijk menu-structuur te voorzien, en te werken met een kruimelpad (breadcrumbs), maak je je bezoeker en zoekmachines duidelijk hoe je site in elkaar zit. Door een interne structuur en interne links duidt je de verbanden aan tussen verschillende pagina’s. Dit draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van de site en zo kunnen zoekmachines beter inschatten of jouw site een autoriteit is op vlak van een bepaald onderwerp of zoekwoord.

Mobiele versie

Zoekmachines zoals Google kijken ook naar gebruiksvriendelijkheid van zowel de desktop-versie als de mobiele versie van je website. Maar vooral voor mobiele versies is dit een belangrijke factor. Zorg daarom dat de mobiele versie van je site dus goed werkt, dat de uitklapmenu’s goed werken en dan alle iconen en knoppen groot genoeg zijn. Doe je dit niet, dan riskeer je dat de zoekmachine je lager in de resultaten zet bij mobiele gebruikers.

Sitemap & Robots.txt

Je kan de zoekmachines hun plan laten trekken bij het crawlen (doorzoeken) van je site of je kan ze helpen door een sitemap ter beschikking te stellen. Dit XML document is als het ware een technische plategrond van je website. Zo help je de zoekmachine een handje en zorg je ervoor dat er geen pagina’s over het hoofd gezien worden. Aan de hand van robots.txt en robot metatags kan je bepaalde pagina’s wél of net niet laten indexeren. WordPress genereert bijvoorbeeld veel archiefpaginas, bv. voor alle blogposts geschreven door een bepaalde auteur. Dit is niet altijd relevant voor een zoekmachine. Ook je privacybeleid is mogelijk niet interessant om te laten opnemen in de index van Google of Bing. Via een no-index tag kan je laten weten dat je deze pagina liever niet in de zoekresultaten ziet. Met deze techniek kan je dus het kaf van het koren scheiden.

Link-building

Eén van de meest belangrijke én tevens moeilijkste aspecten van zoekmachine optimalisatie is link-building of het bouwen van links naar jouw website. “The network always wins”: Hoe meer websites over jouw site praten, hoe belangrijker Google jou gaat vinden. Dit is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Natuurlijk is de reputatie van de website die naar jou linkt heel belangrijk, daarom heeft het geen zin om jouw link om het even waar te plaatsen. Verkoop jij exclusieve keukenmessen? Dan is het misschien interessant om vermeld te worden op een blog van een bekende chef of influencer. Uiteraard is de kans groot dat de andere website of persoon een tegenprestatie verwacht. 

Er worden natuurlijk ook veel links gekocht: Iemand heeft een domein met autoriteit en verkoopt plekjes op dit domein om je link op te zetten. Hoewel je moet opletten voor spamsites die je score net naar beneden kunnen halen is het zorgvuldig uitkiezen van betalende backlinks een beproefde techniek om je ranking te verbeteren. 

Een ander voorbeeld van low hanging fruit zijn lokale indexen of directories. Denk aan de Gouden Gids of BSearch, een bedrijvengids. Veel van deze aanbieders hebben een gratis optie om je bedrijf en website op te nemen in hun bestand. Zeker voor lokale activiteiten kan dit zeer interessant zijn.

Inhoud

Je zou het bijna vergeten maar relevante inhoud of content is enorm belangrijk. Het is een ding om zoektermen in je tekst te verwerken maar het is wel zaak dat de bezoeker ook wel een antwoord vindt op zijn of haar vraag. Naast duidelijke inhoud, is het dus belangrijk om teksten goed te structureren en te werken met een duidelijk structuur op basis van h-tags. Maar hoe weet je nu welke teksten of artikels je moet schrijven? Om deze vraag te beantwoorden zullen we steeds voorstellen om een zoekwoordenonderzoek of keyword research uit te voeren. Op deze manier krijgen we een overzicht naar wat surfers zoeken, hoe competitief bepaalde zoekwoorden zijn en die de concurrentie is. Op basis van dit onderzoek kunnen we een content strategy en sitestructuur uitwerken. Aangezien Rome niet op een dag gebouwd is, is een website dat ook niet. Door het plaastsen van de juiste prioriteit in de content strategy kan een site door de weken of maanden heen zo optimaal mogelijk ontwikkeld worden.

Lokale SEO

Een niche in zoekmachine optimalisatie is local SEO. Dit is specifiek interessant voor bedrijven en professionals die een fysieke winkel hebben of actief zijn in een bepaalde regio. Door op verschillende platformen (bv. Google My Business) profielen aan te maken en deze te linken met je website kan je jezelf beter zichtbaar maken op de lokale markt. Door jezelf op Google Maps of Bing Maps te zetten, kan je zaak met vrij weinig moeite opvallen voor mensen die in de buurt zijn.

 Door je werkgebied, provincie of gemeente mee op te nemen in je contact strategy kan je specifiek scoren op zoekquery’s uit je buurt. Een voorbeeld uit een echte case: “Badkamer renovatie” is een moeilijke zoekterm om in gans België mee te scoren: Er is namelijk al zoveel concurrentie, die ook allemaal aan zoekmachine optimalisatie doen. Het kan ook minder interessant zijn om gevonden te worden 100 km van je werkgebied…

 “Badkamer renovatie Antwerpen”, daarentegen, daar is de concurrentie al wat minder hard. Door de regio of gemeente mee te nemen in de inhoud van de site, maak je aan de zoekmachines duidelijk dat jouw site interessanter is voor mensen die Googlen vanuit Antwerpen of omgeving, of specifiek zoeken naar een vakman in hun gemeente.

Hoe werken zoekmachines?

Hoe een zoekmachine zoals Bing of Google werkt kan uitgelegd worden in enkele stappen. Wat wél een goedbewaard geheim is, is waarom pagina X hoger staat dan pagina Y bij een bepaald zoekwoord. Dit wordt bepaald door een algoritme, maar daarover verder meer…

Crawler

Een crawler is een robot die werkt voor een zoekmachine. Deze volgt allerlei links en ontdekt zo nieuwe websites en pagina's. Als jouw nieuwe site nergens gelinkt staat dan kan het dus best lang duren eer de crawler bij jou passeert. Daarom kan je dus een sitemap aanbieden of via Google Search Console of Bing Webmaster Tools vragen of de zoekmachine jouw blinkend nieuwe site wil komen bezoeken.

Indexeren

Nadat de crawler jouw site ontdekt heeft zal de zoekmachine al jouw pagina's indexeren. Bepaalde labels of zoektermen met een bepaalde score worden aan elke pagina gehangen. Hoe die score bepaald wordt hangt af van een aantal ranking facturen. En de juiste mix van die factoren is een goed bewaard geheim en verandert regelmatig.

resultaten

Scoort een bepaalde pagina van jouw website goed voor een bepaalde zoekterm? Dan zal de zoekmachine jouw pagina tonen in de zoekresultaten voor een bepaalde zoekquery. Hoe beter je scoort op de verschillende ranking factors, hoe hoger je in de resultaten komt. Iedereen wil natuurlijk op nummer 1 staan, maar de zoekmachine zal steeds proberen de meest relevante links te tonen.

Ranking factoren

Nu je de grote lijnen van zoekmachine optimalisatie beet hebt en we overlopen hebben hoe zoekmachines werken, kunnen we dieper ingaan op enkele ranking factors. Zie het als verschillende vakken op een schoolrapport: ze geven scores aan verschillende aspecten van een webpagina. Net zoals bij een schoolrapport is het ene vak al belangrijker dan het andere… Omdat Google nog steeds de dominante zoekmachine is bekijken we de factoren vanuit hun bril. Maar je kan er vrij zeker van zijn dat andere zoekmachines niet erg afwijken van de Google-norm. Uiteraard is deze lijst niet compleet. We lichten er enkele uit waarvan we denken dat ze belangrijk zijn. Wil je echter zelf een expert worden, dan kan je hier je hart ophalen.

Kwalitatieve inhoud

Authentiek

Zelfs al bestaat er veel onenigheid over deze factor, content blijft steeds king. Zelfs al zou dit niet de meest belangrijke factor zijn om te scoren, dan nog is het belangrijk dat je bezoekers vinden wat ze zoeken op je pagina. Hou daarom je inhoud authentiek, boeiend en natuurlijk. Vermijd het schaamteloos kopiëren van andermans inhoud, maar doe je eigen research.

Up-to-date

Als het relevant is, zorg ervoor dat je inhoud ook up-to-date is. Vermeld dan ook de datum boven of in je artikel, of in je titel. Het is geweten dat Google nieuwere of geüpdatete inhoud prefereert boven oudere.

Lengte

Het aantal woorden of de lengte van een artikel of pagina is bepalend voor de score die Google toekent aan je pagina. De sweet spot zou net onder 2000 woorden liggen.

Backlinks

Kwalitatieve backlinks

Backlinks zijn zonder veel discussie ranking factor 1 of 2 in de wereld van SEO. Hoe meer links naar jouw website vanuit andere websites met een goede reputatie of 'authority', hoe hoger Google jouw site zal gaan ranken voor relevante zoekwoorden. Het bouwen van backlinks kan zeer tijdrovend zijn. Je kan ook backlinks kopen, maar hier is wel enige voorzichtigheid geboden: Je wilt ook niet dat je er een link naar jouw website eindigt op een spam-site die gepenaliseerd wordt door de zoekmachines. Omdat het 'bouwen' van backlinks een echte niche is, wordt het vaak uitbesteed aan externe bureaus die enkel dat doen. Bij Stormlabs werken we enkel met betrouwbare partners uit de Benelux om te vermijden dat onze klanten op spamsites belanden. Daarnaast bouwen we ook voor een stuk onze eigen backlinks. Hoeveel backlinks je site nodig heeft is moeilijk te zeggen is ook heel afhankelijk van de concurrentie en de zoekwoorden.

Website snelheid

voldoende snel

Hoe trager je website laadt, hoe sneller mensen afhaken en terugkeren naar de zoekpagina van Google. Je zou ervan versteld staan hoe weinig geduld mensen hebben ;-). Nu, een belangrijke kanttekening is dat je site niet perse sneller moet laden als die van je concurrent om beter te scoren. Het is eerder een soort maximum tijd waar je best onder zit. Een goede maatstaf is 2.5 seconden. Voor meer tips & tricks over hoe je je snelheid kan verbeter kan je lezen in dit blogartikel. Wanneer je WordPress gebruikt, is de optimalisatie voor snelheid heel belangrijk. WordPress mag dan wel een zeer open en uitbreidbaar systeem zijn, het wordt snel traag wanneer je veel plugins begint te gebruiken.

Mobiel

mobile first

Anno 2024 moeten we natuurlijk niet vertellen dat je website 'mobile friendly' moet zijn. Wie zich de opkomst van de smartphone herinnert, kent het fenomeen nog van een desktop-site die zich in miniscule lettertjes op je scherm van je blinkende iPhone 3G probeerde proppen. Met gezucht, gezoom en veel klikken op de verkeerde dingen tot gevolg. Gelukkig heeft het grootste deel van het internet zich intussen aangepast aan onze hedendaagse toestellen. Het gaat zo ver dat Google zich baseert op je mobiele site om te indexeren. Zorg er dus voor dat je mobiele site voldoende snel is en goed bruikbaar is voor je mobiele bezoekers.

domain authority

Authoriteit

Domain authority of DA is een officieuze score, origineel uitgevonden door SEO bedrijf Moz. Daarom wordt deze score ook niet gebruikt door Google, of een andere zoekmachine, als zitten er wel gelijkaardige factoren in het geheime algoritme. DA geeft je wel een goede indicatie over hoe sterk je domeinnaam in de schoenen staat. Domain authority kan je verbeteren door op de andere ranking factoren te werken, en dan vooral backlinks en content. Het is dus eerder een gevolg van je inspanningen dan een doel op zich. Wanneer je een nieuw domein koopt zal de DA dus laag of zelfs 0 zijn. Na een tijdje zal je DA vanzelf lichtjes stijgen, omdat de zoekmachines gezien hebben dat je geen eendagsvlieg bent. Een site die veel spam bevat of zelfs malware zal zijn DA drastisch zien dalen. DA is daarom niet enkel belangrijk voor je eigen site, maar ook om te bepalen op welke andere websites je je link wilt plaatsen.

Zoekwoorden

teksten

Goede inhoud schrijven is één ding, maar die inhoud gevonden laten worden is afhankelijk van hoe goed je relevante zoekwoorden in je teksten verwerkt. Het heeft geen zin om een zoekwoord 20 keer te herhalen in een tekst van 500 woorden, en teveel hetzelfde woord herhalen kan zelf als spammerig aanzien worden (keyword stuffing heet dit). Het gebruik van zoekwoorden in titels en een gestructureerde tekst schijven is daarom van belang.

URL's

Het gebruik van zoekwoorden in de URL van je pagina is zeer belangrijk. Een plugin zoals RankMath kan je hierbij helpen. Op deze pagina hebben we daarom ook zoekwoorden als 'seo' en 'zoekmachineoptimalisatie' in de url opgenomen omdat dit natuurlijk hét onderwerp is.

Links

Wanneer er extern een link naar je website wordt gevonden op een andere site zal Google ook kijken naar de tekst (anchor text) van die link. Dit is dus de onderlijnde tekst waar je op kan klikken. Wanneer iemand dus een link naar jouw website of pagina plaats kan je dus vragen om bepaalde relevante zoekwoorden mee op te nemen in de tekst. Zo kan de zoekmachine ook beter inschatten waarover jouw pagina gaat.

Veiligheid

HTTPS

Een beetje overbodig geworden om deze hier te vernoemen in deze tijden, maar nefast als dit niet in orde is: https. Een beveiligde verbinding is gewoon verplicht geworden, zelfs al zijn er geen gevoelige gegevens op je website. De meeste webhosting bedrijven bieden gratis een SSL-certificaat aan en via Let's Encrypt kan je ook gratis een certificaat aanvragen. Voor sommige bedrijven is het interessanter om een certificaat aan te kopen, maar meestal is een gratis certificaat prima.

Gebruikerservaring

CTR

De Click-Through-Rate geeft zoekmachines een goed idee over hoe aantrekkelijk je pagina is in de resultaten. Als een zoekmachine jouw website in de resultaten opneemt en de gebruiker klikt er effectief op, dan is dit voor de zoekmachine een goede indicatie dat jouw pagina relevant is voor het zoekwoord dat de gebruiker ingegeven heeft. Hoe beter de CTR, hoe hoger je zal staan in de resultaten

Bounce rate

Een bounce is wanneer een bezoeker op jouw link geklikt heeft in de zoekresultaten, maar onmiddellijk weer vertrekt. Dat kan zijn omdat je pagina toch niet relevant is voor wat de gebruiker zoekt. Daarom is het belangrijk dat je zoekwoorden en inhoud afgestemd is op de intentie (search intent) van de gebruiker. Een hoge bounce rate is slecht voor je score.

Dwell Time

Dwell time duidt op de tijd die een gebruiker spendeert op je website. Een zoekmachine kan dit meten door te kijken hoe lang het duurt totdat de gebruiker terug keert naar de zoekresultaten. Duurt dit lang, of keert de gebruiker helemaal niet terug, Dan kan een zoekmachine concluderen dat jouw pagina het antwoord bood op de vraag van de gebruiker.

Tools

De eerste tool die je aanspreekt wanneer je een nieuwe website bouwt is de Google Search Console. Deze tool geeft je inzicht in hoe je site geïndexeerd wordt, wat de problemen zijn en op welke zoekwoorden en welke positie je site getoond wordt. Deze tool is werkelijk onontbeerlijk en bovendien zeer gebruiksvriendelijk.

De tegenhanger van het Google equivalent is Bing. Bing is misschien niet de meest populair zoekmachine, maar de Webmaster tools zijn zeker on point. We zouden zelfs durven beweren dat het beter en handiger is dan de tegenhanger van Google hieronder. De Bing Webmaster Tools geven duidelijke adviezen en waarschuwingen. Het indexeren (met de feature IndexNow) gaat veel sneller met de koppeling met RankMath. De Tools laten je ook toe om visueel je site te verkennen vanuit de ogen van Bing. Bing mag dan niet de grootste zijn, in 2023 had Bing toch een aandeel van 8% op de Belgische markt, dus zeker niet te verwaarlozen.

Een leuke feature is dat je alles kan importeren uit Google Search Console, dus geen dubbel werk!

sps 1

De tools waar wij het meeste tijd in spenderen zijn die van SEO PowerSuite. Deze bundel biedt enorm veel waar voor het geld. In deze suite vind je tools voor vinden van zoekwoorden, opvolgen van je ranking, analyse van concurrentie, optimalisatie van teksten en checken van backlinks. Bovendien kan je de suite gratis testen. Er zijn natuurlijk nog veel andere, bekendere en mogelijks betere tools op de markt zoals bv. Ahrefs  of Moz maar deze zijn ook vele malen duurder. Daarom zijn we fan van SEO PowerSuite voor wie zelf aan de slag wilt of gewoon veel features onder één dak wilt.

AnswerThePublic is een interessante tool om aan zoekwoordenonderzoek of keyword research te doen. Het geeft een visuele voorstelling van welke vragen mensen stellen over een bepaald onderwerp, hoe de concurrentie is en hoe vaak een vraag gezocht wordt. Het is een ideale tool om inspiratie op te doen en inzicht te krijgen in search intent of zoekintentie van surfers.

Wil je je bedrijf lokaal op de kaart zetten dan is Google My Business daar de tool voor. Je krijgt je plekje op de kaart van Google Maps en omdat Google weet waar je gevestigd bent is de kans veel groter dan je opduikt in de zoekresultaten van iemand uit je buurt. Het is ook een ideaal platform om reviews te verzamelen van je klanten. Vergeet natuurlijk de tegenhanger van Microsoft niet: Bing Places. Ook hier heeft Microsoft gezorgd dat je kan importeren vanuit Google Business. Dus maak eerst je profiel in Google Business en importeer deze dan in Bing Places. Bing Places kan ook wekelijks of maandelijks de data synchroniseren waardoor je niet alles dubbel moet gaan managen.

Bezoekers naar je website lokken is één ding, maar weten wat ze daarna uitvreten op je site is minstens even belangrijk. Google Analytics is waarschijnlijk met stip dé tool om de conversies op je website te verbeteren. Wel vertellen we erbij dat het niet de meeste intuïtieve tool is voor beginners. De vele mogelijkheden maken het nogal makkelijk om door de bomen het bos kwijt te spelen. Daarom kan je beter eerst online wat trainings volgen of het overlaten aan een specialist.

RankMath is onze favoriete SEO plugin voor WordPress. Deze plugin is performant en zelfs de gratis versie biedt zo goed als alle tools die je nodig hebt. RankMath helpt je bij het optimaliseren van teksten, genereert sitemaps, detecteert 404 fouten en laat je toe om redirects (omleidingen) in te stellen. Voor RankMath probeerden we ook nog Yoast en AIOSEO, de twee populairste SEO plugins voor WordPress. Deze plugins proberen heel veel te doen, soms te veel. Daarom houden wij meer van het ‘doe minder, maar doe het goed’ principe. Daarom is RankMath in onze ogen de absolute winnaar. 

Overtuigd van onze know-how?