De software voor je webshop kan helemaal helemaal gratis zijn! Lees hier hoe je zelf aan de slag kan gaan en welke stappen je moet doorlopen om het succes van je nieuwe webshop te verzekeren…
In een wereld geregeerd door Amazon en bol.com is het voor elk bedrijf cruciaal om een webshop te hebben om een breder publiek te bereiken en competitief te blijven, ook in België. Het opzetten van een webshop kan echter uitdagend zijn, vooral voor ondernemers met een beperkt budget. Daar komt Stormlabs om de hoek kijken – wij helpen je een betaalbare en succesvolle webshop te creëren, ongeacht je budget. In dit artikel leggen we kort uit wat de belangrijkste stappen zijn het bouwen van een gratis webshop. Na het lezen van deze post kan je zelf kiezen of het iets voor jou is om zelf te doen, of beter is om uit te besteden aan ons. We belichten hier natuurlijk enkel de webshop kant van het ecommerce gebeuren. Vergeet niet te denken aan logistiek (opslag, verzending…) en de legale verplichtingen zoals het oprichten van een vennootschap en de fiscale beslommeringen.
1. Kies het juiste platform
Voor het starten met online verkoop is keuze zat qua software: er zijn verschillende webshop-platforms beschikbaar, zoals Shopify, Magento en WooCommerce. Voor degenen die op een goedkope manier een webshop willen starten, raden we aan om WooCommerce te gebruiken. Als een open-source en vrij te gebruiken platform biedt het een aanpasbare en schaalbare oplossing voor je webshop. Bovendien maakt de uitgebreide bibliotheek met plug-ins eenvoudige integratie van essentiële functies mogelijk. Magento is ook open-source en vrij in gebruik, maar is een veel technischere uitdaging om mee te starten. Magento is wel een goede keuze wanneer je zeer veel verschillende producten (>1000) gaat aanbieden. Shopify is waarschijnlijk de meest eenvoudige oplossing van allemaal, maar hier loop je mogelijks snel tegen beperkingen of hogere operationele kosten aan. WooCommerce is in veel gevallen de ideale gulden middenweg. Lees hier meer over de vergelijking van verschillende platformen.
2. Domeinnaam en Webhosting
Ok, naast de technische keuze van het platform is de keuze van een goede domeinnaam mogelijks nog belangrijker: Het kiezen van een goede domeinnaam is essentieel om je merkidentiteit te vestigen. Zoek naar een domein dat gemakkelijk te onthouden is, relevant voor je niche en beschikbaar is voor aankoop. Zodra je een domeinnaam hebt vastgelegd, is het tijd om een betaalbare hostingprovider te vinden. Maar let op! De goedkoopste plannen hebben vaak ook beperkingen in rekenkracht en geheugen waardoor je WooCommerce site, of ander pakket mogelijk te traag of zelfs niet meer goed werkt. Veel hostingproviders bieden budgetvriendelijke plannen die speciaal zijn ontworpen voor WooCommerce-websites. Kies je voor een platform als Shopify? Dan zit hosting mee in de maandelijkse prijs die je betaalt. Bij Stormlabs werken we samen met een hosting provider die meer dan voldoende rekenkracht en geheugen aanbiedt om zelfs de meest complexe webshops vlot te laten draaien.
3. Ontwerpen van je webshop
Het ontwerp van je webshop speelt een cruciale rol bij het aantrekken en behouden van klanten. Ben jij een shop die vooral producten aanbiedt aan scherpe prijzen, of wil je juist een premium gevoel geven. Wil jij de klant tonen dat ze aan het juiste adres voor expertise en vakkennis? Dit alles staat of valt met een modern design nodig dat aansluit bij de huisstijl van je bedrijf of merk. Het moet dus het juiste gevoel opwekken bij je klanten. Begin met het kiezen van een thema dat aansluit bij je merk, maar doe dit pas wanneer je een platform gekozen hebt! Bij Stormlabs zijn we specialist in het snel vormgeven van websites en webshops op basis van een huisstijl en bepaalde sfeer. Hierdoor krijgt je website een unieke toets.
Pas vervolgens je webshop aan met behulp van gratis en premium plug-ins om functies toe te voegen en de gebruikerservaring te verbeteren. Vergeet ook niet om mobiele optimalisatie te doen, aangezien een aanzienlijk aantal online shoppers hun mobiele apparaten gebruikt voor browsen en aankopen. We zijn vaak dat het hier wel eens fout durft lopen. Een wildgroei aan plugins die geïnstalleerd wordt en voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer en duurt het 10 seconden om een pagina te laden. Om dit te vermijden kan je een beroep doen op onze vakkennis. Soms is het ook aangewezen om bepaalde functionaliteit te voorzien door middel van aangepaste code ipv het installeren van (nog) een plugin. Dit is natuurlijk specialistenwerk en niet weggelegd voor iemand zonder kennis van programmeren en de WordPress omgeving.
4. Betalen & Verzenden
Mispak je zeker niet aan deze stap. Of je verkoop doorgaat of niet, hangt af van het gebruiksgemak voor betalingen en je beleid qua verzenden…
Om een naadloze afrekenervaring te garanderen, integreer je populaire betalingsgateways zoals PayPal, Bancontact of creditcardverwerkingsservices. Dit maakt het voor klanten eenvoudig om hun aankopen te voltooien. Stel daarnaast verzendopties en -kosten in om nauwkeurige verzendkostenramingen en leveringstermijnen te bieden. In België is het zeer eenvoudig om WooCommerce te integreren met Mollie, die de meeste populaire betaalmogelijkheden in de Benelux aanbiedt, maar er zijn uiteraard nog andere mogelijkheden. Betaling per overschrijving is ook nog steeds populair, maar brengt dan weer een andere workflow met zich mee.
Dan is het zaak om uit te dokteren hoe je verzending zal werken. Enkele vragen om van start te gaan: Ga je gratis verzenden, vanaf een bepaald bedrag? Ga je grote goederen transporteren? Verschillende tarieven voor verschillende regio’s hanteren? Misschien wil je bestellingen in je direct omgeving wel zelf rondbrengen? Hoe bereken je de juiste verzendkosten: per doos, per stuk, per gewicht of per afmeting. We zien vaak dat dit een moeilijk vraagstuk is waar pas laat in het proces aan gedacht wordt.
5. SEO – Zoekmachineoptimalisatie
Om succesvol te zijn, moet je webshop zichtbaar zijn voor potentiële klanten. Implementeer basis SEO-technieken op de pagina, zoals het optimaliseren van metatitels, beschrijvingen en productpagina-inhoud. Verder is het mogelijk om producten te integreren met zoekmachines zoals Google en Bing.
Onderschat dit zeker en vast niet, iedereen wil op nummer 1 staan in Google. Gebruik je WooCommerce, dan is dit platform zeker al geoptimaliseerd voor SEO, maar bij Stormlabs hebben we nog enkele technieken om dit verder te verbeteren.
Enkele populaire plugins die je kunnen helpen met SEO zijn: Yoast, AIOSEO en RankMath. Let wel, dit zijn enkel tools, je eigen input is voor 90% de bepalende factor in het slagen van je optimalisatie.
6. Lanceren van je webshop
Test de functionaliteit van je webshop voordat je deze lanceert en los eventuele problemen op om een soepele winkelervaring voor je klanten te garanderen. Zodra je webshop live is, gebruik je sociale media en e-mailmarketing om verkeer te genereren en verkopen te stimuleren. Het aanbieden van promoties en kortingen is een doeltreffende manier om nieuwe klanten aan te trekken en herhaalaankopen te bevorderen.
Naast SEO, kunnen wij je ook helpen met SEA, zoals Google Adwords en sociale media campagnes. Zeker voor bepaalde productcategoriëen is sociale media mogelijks nog belangrijker geworden dan zoekmachineoptimalistie.
Hoe Stormlabs kan helpen…
Het starten van een goedkope webshop is zeker mogelijk met behulp van WooCommerce en een beetje hulp van Stormlabs. En met Stormlabs aan uw zijde, kunt u er zeker van zijn dat uw webshop op maat gemaakt, geoptimaliseerd en klaar is om klanten uit heel België en ver daarbuiten te bedienen.
Door slimme keuzes te maken op het gebied van hosting, thema’s en plug-ins, kan je een succesvolle webshop bouwen zonder dat je veel geld hoeft uit te geven. Met voldoende tijd en inzicht is het doenbaar om dit zelf te verwezenlijken. Maar waarom tijd en focus verliezen als je valkuilen kan vermijden? Ecommerce draait om zoveel meer dan het (technisch) opzetten van een webshop…
Bij Stormlabs zijn we gespecialiseerd in het creëren van betaalbare en succesvolle webshops die zijn afgestemd op de behoeften van je bedrijf. Onze expertise zorgt ervoor dat je webshop vanaf het begin klaar is voor succes. Bovendien bieden we uitgebreide ondersteunings- en onderhoudsdiensten om je webshop soepel te laten draaien, zodat jij je kunt concentreren op de groei van je bedrijf.